10.elokuuta

Huh huh! Tänään alkoi yhdeksän kuukauden mittainen polkuni kohti erityisopettajan tutkintoa. Ei se mitään, että tutkinnon suoritus tulee olemaan tehokasta työtä, hikeä ja hampaankiristelyä, mutta kun se ei olekaan yllättäen taas ainoa asia. Vuosi tuo tullessaan myös okl:n viimeisen harjoittelun, joka on harjoitteluista vaativin, sekä musiikin sivuaineen, jonka suorittamista kovasti harkitsen.. siis suorittamatta jättämistä. No... infoa tuli taas niin paljon kuin kaaliin vain mahtui eli ihan normaalisti.

Positiivista: ryhmässä on paljon tuttuja ja fiksuja ihmisiä; edessä on vain vuosi opintoja; jotain voi aina jättää pois! :D Siis muista opinnoista..

...Taidan mennä uimaan, kun on niin ihanan lämmintä! Lisää myöhemmin...

17.elokuuta

No nyt on sitten taas ilmoittauduttu.. Onpa välillä harvinaisen henkisesti takkuista ja välillä taas luistaa. Tässäpä sitä olisi työtä syksylle ja keväällekin. Että ei oo tekemisen puutetta opiskelijalla!

ERIP110 Ammatillisen asiantuntijuuden kehittäminen, 6 op, 3 ov, (10.9.2007)
ERIA216 Lukemisen ja kirjoittamisen erityisopetus, 3 op, 3 ov, (12.9.2007), Pääaineopiskelijoille ja erillisiä erityisopettajan opintoja suorittaville
ERIS387 Moniaistisuuden huomioiminen opetuksessa, 3 op, 2 ov, (13.9.2007)
ERIA214 Sosioemotionaalisen kasvun tukeminen, 3 op, 3 ov, (14.9.2007), Pääaineopiskelijoille ja erillisiä erityisopettajan opintoja suorittaville
ERIA207 Kommunikaation tukeminen opetuksessa, 4 op, 3 - 4 ov, (19.9.2007), Vain erillisiä erityisopettajan opintoja suorittaville
ERIS381 Tarkkaavaisuus- ja käyttäytymishäiriöiset lapset ja nuoret koulussa, 3 op, 2 ov, (20.9.2007)
ERIS337 Arvioinnin teoreettiset perusteet ja ulottuvuudet erit.kasvattajan työssä, 3 op, 2 ov, (8.10.2007), Vain erillisiä erityisopettajan opintoja suorittaville
ERIS385 Kommunikaation kuntoutus, 3 op, 2 ov, (11.10.2007)
ERIS300 Yhteistyö ja yksilöllistäminen yhdessä oppimisen tukena, 3 op, 2 ov, (12.12.2007), Erillisiä erityisopettajan opintoja suorittaville


9.9.2007

Ilmoittauduin ensimmäiseen erkan tenttiin. Luettavana kirjaksi ihan mukiin menevä: Sanat sekaisin? Kielelliset oppimisvaikeudet ja opetus kouluiässä. Ehdin lukea viikolla kirjaa parina päivänä hyvin aktiivisesti. Työviikonloppu hieman rajoitti lukemista. Kirja antaa aika paljon hyviä vinkkejä opetukseen ja dysfaattisen lapsen tai yleensä kielihäiriöisen lapsen kanssa toimimiseen. Tekisi mieli kopioida muutamia kohtia tuosta ihan omaa työtä varten. Ajattelin, että voisin kirjata tänne muutamia fiksuja juttuja..jos ehdin.

26.9.2007

Kaksi ensimmäistä kontaktiviikkoa on takana. Päällimmäisenä ajatuksena on, että on tää kyllä hitsin hyvä koulutus. Parissa viikossa on tullut asiaa enemmän kuin moneen kuukauteen okl:n puolella. On ollut puheopetukseen ja lukiopetukseen liittyviä luentoja. On luennoitu lasten erilaisista kielellisistä vaikeuksista ja käyty läpi moniaistisuutta. Luennoilla on tutkittu erilaisia arviointitestejä ja kokeiltu niitten käyttöä.

Ensimmäinen tenttikin meni läpi. Teimme hyvää yhteistyötä lukemisen suhteen erään ystäväni kanssa ja selitimme toisillemme kirjan sisältöjä, mikä auttoi huimasti niiden ymmärtämistä. Tentissä kysyttiin muuten lapsen kielen kehityksen ja tarkkaavaisuuden yhteyttä. Oli sinänsä hieman hankala kääntää asiat noin päin, kun oli lukenut lähinnä juuri puheen ja kielen kehityksen vaikeuksista ja tarkkaavaisuushäiriöstä. Sain kuitenkin sen jotensakin ihan mieleiseeni kuntoon. Joten ihan tyytyväinen olen itseeni sen suhteen.

Eräällä demolla tutustuttiin
OAJ:n sivuilla olevaan Pykäläpankkiin. Suosittelen sitä kaikille opettajille ja kouluun liittyvistä lakikiemuroista kiinnostuneille. Vaatii kylläkin sivustolle kirjautumisen, että pääsee sitä lukemaan. Kannattaa kuitenkin!!! Itselleni heräsi monia tilanteita omasta kouluhistoriasta, joissa on tapahtunut hieman arveluttavia asioita. Niitä olen tässä viime päivät pohdiskellut.